Business Intelligence (BI) i sztuczna inteligencja (AI) są coraz ważniejsze. Jednak czasami źle się je interpretuje w kontekście przedsiębiorstwa. Sprawdź, jakie są podobieństwa i różnice.
Czym jest BI i AI?
Mówiąc wprost, sztuczna inteligencja bada wykorzystanie systemów komputerowych do naśladowania różnych atrybutów ludzkiej inteligencji, takich jak rozwiązywanie problemów, uczenie się i ocena. Firmy zaczynają dostrzegać ogromny potencjał AI w rozpoznawaniu mowy, podejmowaniu decyzji itp.
Z kolei BI odnosi się do wykorzystania różnych technologii i narzędzi do gromadzenia i analizy danych biznesowych. Dostarcza firmom przydatne informacje i analizy. W ten sposób ułatwia im podjęcie decyzji.
Główne cele BI i AI
Business Intelligence usprawnia proces gromadzenia, raportowania i analizy danych. Poprawia jakość gromadzonych informacji. Przekształca mnóstwo nieuporządkowanych danych w spójny obraz. Narzędzia BI nie pokazują natomiast, jak wykorzystać raport w procesie decyzyjnym. Firmy, takie jak Microsoft, Oracle i Tableau korzystają z takich narzędzi do wielu obszarów biznesowych, takich jak HR, sprzedaż i marketing. Używają danych do tworzenia arkuszy kalkulacyjnych, wskaźników wydajności, pulpitów nawigacyjnych, wykresów i innych przydatnych wizualizacji.
Modelowanie ludzkiej inteligencji jest jednym z głównych celów AI. Kształtując zachowania i procesy myślowej, sztuczna inteligencja ułatwia uczenie się i podjęcie racjonalnych decyzji. Może umożliwić komputerom samodzielne podejmowanie decyzji biznesowych. Na przykład chatboty bez interwencji człowieka mogą odpowiadać na pytania klientów.
Przykłady zastosowania Business Intelligence
BI stało się tak wszechobecne i fundamentalne w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa, że wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy, że z tego korzysta. Jeśli używałeś kiedyś Excela lub innego arkusza kalkulacyjnego, miałeś do czynienia z Business Intelligence. Tego typu narzędzia pozwalają firmom łatwiej i szybciej organizować, analizować i wizualizować dane.
Wielu przedsiębiorców korzysta również z BI, by lepiej zrozumieć swoich klientów. Komunikuje się z nimi za pośrednictwem różnych interfejsów, w tym e-maili, chatbotów i mediów społecznościowych. Narzędzia Business Inteliigence mogą gromadzić dane klientów z rozmaitych źródeł i prezentować je w spójnym, jednolitym formacie.
Przykłady zastosowania sztucznej inteligencji
AI ma szerokie zastosowanie, od precyzyjnej diagnozy medycznej po projektowanie bardziej wydajnych sieci energetycznej. Pozwala firmom lepiej zrozumieć swoich klientów. Aplikacje korporacyjne oparte na sztucznej inteligencji zwykle proponują jedną lub kombinację następujących funkcji:
- automatyzacja procesów,
- analiza poznawcza
- zaangażowanie poznawcze.
Mogą automatycznie aktualizować informacje o klientach i zapisy. Ułatwiają komunikację z konsumentami. Dostarczają również podstawowych wskazówek dotyczących znormalizowanych umów i dokumentów. Często zapewniają wysoki zwrot z inwestycji. Aplikacje do analizy poznawczej mogą przewidywać zachowania klientów. Zapewniają większe bezpieczeństwo IT. Pomagają przygotować spersonalizowane reklamy. Natomiast narzędzia wykorzystujące interfejs zaangażowania poznawczego mogą udzielać porad medycznych, odpowiadać na pytania. Zapewniają dobrą obsługę klienta.