Celem przeprowadzania badań rynku jest zebranie i zinterpretowanie wszystkich informacji o procesach zachodzących na nim. Dzięki wnikliwej analizie wszystkich czynników można odnosić się do wszystkich mechanizmów, na przykład popytu i podaży. Ogromne znaczenie mają zachowania konsumentów i ich potrzeby, które często ulegają zmianom. Dla każdego przedsiębiorcy powinny liczyć się takie same kwestie, które pozwalają na zminimalizowanie ponoszonego ryzyka.
Konieczność wykonywania badań rynkowych
Zlecenie przeprowadzenia badań rynku firmie zewnętrznej jest całkowicie normalne i z całą pewnością wygodne. Nie ma wówczas potrzeby samodzielnego zastanawiania się nad narzędziami, które powinny być wykorzystane. Każde badanie rynku jest samo w sobie zaletą, ponieważ uzasadnia wszystkie słabe i mocne strony przedsiębiorstwa. Decydując się na ten krok trzeba się jednak liczyć z dwoma kwestiami, a konkretnie długim czasem potrzebnym na zgromadzenie niezbędnych danych. Ponadto konieczne jest przygotowanie się na dość wysokie koszty, jednak w zamian można zyskać o wiele więcej. Agencje świadczące usługi analityczne nie ograniczają się do jednej branży, lecz pomagają w dosłownie każdej. Schemat działań jest do siebie bardzo zbliżony, czasami pojawiają się dodatkowe aspekty, ale wszystko sprowadza się do kompleksowej obsługi. Obserwacjom mogą podlegać inne zjawiska rynkowe, które dla jednego sektora są istotne, a dla drugiego nie mają praktycznie żadnego znaczenia. Podczas konsultacji z klientami zapadają decyzje o modułach badawczych, które będą zastosowane. Dotyczą one czynników takich jak: ceny, przebieg działalności produkcyjnej, zaplanowanie strategii marketingowej, czy wybranych kanałów dystrybucji. Chcąc przeprowadzić najbardziej dokładną analizę konieczny jest wybór najlepszej metody pozyskiwania informacji.
Jakie badanie rynku wybrać?
Podział badań rynku uzależnia się od kilku najważniejszych czynników, jednym z nich jest cel przeprowadzenia analizy. W tym kontekście od razu można udzielić odpowiedzi na pytanie jak działają badania rynku. Wśród najczęściej przeprowadzanych badań nie brakuje eksploracyjnych, które rozpatrują konkretny problem przedsiębiorstwa. Może to być koncentracja na skuteczności działań marketingowych, czy malejący popyt na produkty i usługi. Innym rodzajem badania rynku jest testowe, którego nazwa wskazuje na najważniejszy cel. Podczas analizy rynku może pojawić się potrzeba określenia elastyczności cen i sprawdzenie, czy jest adekwatna do oferowanej jakości. Często zleca się ponadto badania paneli gospodarstw domowych i rozpoznawalności marki. Warto wspomnieć również o badaniach rynku, których kryterium podziału jest odniesienie do analizowania zgromadzonych danych. Przy takim założeniu mówi się o badaniach pierwotnych i wtórnych. Pierwszy rodzaj pozwala na stałe kontrolowanie każdego etapu podejmowanych działań, drugi natomiast wiąże się z pominięciem wstępnego pozyskania danych. Każde z tych badań ma swoje plusy i minusy, wiele zależy od branży.