Zwykle kancelarie adwokackie zajmują się większymi przedsiębiorstwami. Obsługa mniejszych firm jest dla nich nierentowna. Mimo tego problemów, z którymi stykają się tego typu firmy nie brakuje. Po pomoc najczęściej zwracają się do biur rachunkowych. Świetnym pomysłem jest to, że np. porady prawne kraków by były udzielane przez krakowskich studentów prawa, działających w poradniach prawnych lub za pośrednictwem nowoczesnych technologii wspierać przedsiębiorców.
Sytuacja małych przedsiębiorstw, a porady prawne Kraków
Małopolskie małe przedsiębiorstwa rzadko sięgają po porady prawne kraków, ponieważ ich koszty są zbyt wysokie w porównaniu z ich możliwościami finansowymi. Podobnie jest w innych województwach. Osoby, do których uciekają się w sytuacjach problemowych to księgowe. Z pomocy prawników korzystają w bardzo wyjątkowych sytuacjach, kiedy nie ma już innego możliwego rozwiązania.
Dyskutanci Uniwersytetu Warszawskiego doszli do wniosku, w trakcie prezentacji raportu pt. „Dostęp do prawa wśród małych i średnich przedsiębiorstw”, że występują trzy źródła pomocowe. Po pierwsze to automatyzacja usług, kolejno poszerzenie darmowej pomocy prawnej dla osób, prowadzących małe biznesy oraz automatyzacja usług prawnych, uwzględniana jako koszt realizowany ze środków unijnych wymogu skorzystania z usług adwokata.
Problemy mniejszych firm
Z wspomnianego raportu autorstwa dr Jana Winczorka i dr Karola Muszyńskiego z Wydziału Prawa i Administracji UW można zaobserwować, że połowa mniejszych przedsiębiorstw boryka się z różnego rodzaju problemami z prawem. Najczęstszymi trudnościami są finalizacja umów, kontrahentów i płatności. Jedynie 1/3 z tej połowy korzystała z pomocy prawnika, z czego problemy dotyczyły bardzo skomplikowanych kwestii.
Kancelarie adwokackie nie chcą marnować czasu na wyjaśnianie pojedynczych niewiadomych, chcą dokonać całej analizy, która jest niezwykle kosztowna i niewiele firm może sobie na to pozwolić. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują krótkich i konkretnych porad np. w sytuacji egzekwowania należności czy zwolnienia personelu. Sami prawnicy przyznają rację, że pomoc adwokacka w niedużej sprawie jest bardzo trudna do uzyskania. Przedsiębiorcy muszą się wiele natrudzić, by takową poradę uzyskać. Wiele kancelarii nie chce zaprzątać sobie spraw takimi małymi błahostkami.
Nowoczesne rozwiązania – inteligentna aplikacja i studenckie poradnie
Na pomoc małym przedsiębiorstwom wychodzą innowacyjne rozwiązania. Trzeba dopasować sposób korzystania z usług adwokackich do nowoczesnych technologii. Prawnicy muszą podążać za współczesnym światem i dopasowywać swoje oferty do potrzeb konsumenckich. Wzorem dla Polski powinna być Estonia, gdzie występuje serwis, łączący klienta z najlepiej dopasowanym do sprawy prawnikiem w całkiem przystępnej cenie. W Polsce tego rodzaju serwisy powoli zaczynają się pojawiać. Obecne są porady telefoniczne. Mimo to nie jest to takie proste, by wdrożyć takie rozwiązania w kraju ze względu na występujące sztywne zakazy reklamowe.
Innym rozwiązaniem jest poszerzenie oferty studenckich porad prawnych, by otworzyły osobny dział dla mniejszych i średnich przedsiębiorstw. Jest to pomysł przyjazny dla przedsiębiorców jak i studentów prawa, gdyż już na studiach będą mogli w praktyce rozwijać swą wiedzę.