Jak budować skutecznie proces sprzedaży B2B?

Jak budować skutecznie proces sprzedaży B2B?

Proces sprzedaży business to business jest niezwykle ważny i pozwala osiągać liczne korzyści. Aby czerpać jak najwięcej ze współpracy między dwoma przedsiębiorstwami, należy stworzyć poprawny i skuteczny proces sprzedaży. Często jest to trudne zadanie. W tym tekście podpowiadamy jak stworzyć taki proces, na co zwrócić uwagę oraz o czym nie powinniśmy zapominać podczas tworzenia takiego procesu.

Jak budować skutecznie proces sprzedaży B2B?

 

Analiza procesu

Pierwszym etapem budowania procesu B2B jest jego analiza, zaplanowanie oraz określenie potrzeb klienta. Przed rozpoczęciem tworzenia procesu powinniśmy dokładnie zastanowić się, jaki jest nasz klient, jakie cele chcemy osiągnąć, jak możemy skusić naszą ofertą potencjalnych klientów i jakie argumenty będą na nich działały. W późniejszym etapie zależeć od tego będzie np. obsadzenie poszczególnych stanowisk pracownikami. W tym punkcie należy również określić jakie preferencje posiada nasz potencjalny klient. Dokładny research sytuacji na rynku, pozwoli dobrać odpowiednie narzędzia i sposoby zdobywania kontraktów.

 

Przydzielenie odpowiednich zadań

Drugim krokiem podczas budowania procesów B2B jest przydzielenie odpowiednich zadań odpowiednim pracownikom. To od tego kroku zależy czy każdy element procesu będzie działał poprawnie. Należy wybierać pracowników do danych czynności wedle kompetencji lub ich doszkalać. Oprócz rozdzielenia obowiązków należy wytypować osoby, które będą odpowiednie za analizowanie skuteczności procesu i nadzorowanie jego statystyk. Rozdział zadań to także jasne określenie kompetencji np. między działem marketingu a handlowym, aby każda osoba wiedziała jasno, za co odpowiada, a praca zespołu nie dublowała się.

 

Wypracowanie najlepszych praktyk dla każdego uczestnika procesu

Jeśli posiadamy już teoretycznie funkcjonujący proces, należy również skupić się nad zapewnieniem odpowiednich narzędzi dla naszych pracowników. Z pewnością będzie to zakup odpowiedniego sprzętu czy zapewnienie im odpowiedniej wiedzy. Dobrym pomysłem są szkolenia czy briefingi, na których będziemy omawiać statystyki i korygować pewne błędy.

Podobne artykuły